bitdiepte en samplerate

praktisch advies:

  CD-produktie  DVD en andere nieuwe media 
bitdiepte  minimaal 16 bit, 20 bit of 24 bit heeft de voorkeur  24 bit 
samplerate  44.1 kHz, eventueel hoger   88.2 kHz of hoger 

 

sample rates

De samplerate van een bestand bepaalt hoevaak per seconde het analoge geluid is 'bemonsterd' (gemeten). De CD heeft een samplerate van 44100 samples per seconde. Tegenwoordig kun je op veel hogere samplerates opnemen, zoals 88.2 kHz, 96 kHz, 192 kHz....

Op zich wordt de geluidskwaliteit van een CD niet beter van hogere samplerates omdat uiteindelijk toch een 44.1 samplerate op de CD terecht komt. Toch kan het zinvol zijn om hogere samplerates te gebruiken, bijvoorbeeld omdat later dan ook DVD's kunnen worden gemaakt die beter klinken dan de CD. Ook klinken sommige bewerkingen beter in hoge resolutie.

Als we bij Arizona een bestand ontvangen met een hogere samplerate dan 44.1 k, dan bewerken we het bestand in de hogere samplerate om hem vervolgens om te zetten met onze samplerate converter. Zo wordt de kwaliteit tot het langst bewaard.

Als u er zeker van bent dat het project uiteindelijk alleen een CD wordt, is de beste samplerate gewoon 44,1 kHz. Dan worden de bestanden niet groter dan nodig en zijn er geen overbodige omzettingen nodig.

Heeft u een bestand in een bepaalde samplerate, zet hem dan in geen geval om voor de mastering. Upsampelen heeft geen zin (wordt het bestand alleen maar groot van) en downsampelen kan beter in het laatste stadium van de CD-mastering gebeuren.

bitdiepte

De bitdiepte van een bestand bepaalt de 'rekenresolutie'. Fixed bitdiepten, zoals '16-bit' en '24-bit' hebben een discreet aantal stappen. Zo kan een audiosample in 16-bit 65536 waarden hebben. Met een 24-bits bestand wordt dat 256 keer zoveel! Een 24-bit bestand heeft daarom minder ruis en vervorming dan een 16-bit bestand. Ieder extra bit levert ongeveer 6dB dynamiek op.

In tegenstelling tot de samplerate zijn verbeteringen in het aantal bits wel degelijk ook te horen op de 16-bits CD. De reden hiervoor is tweeledig: Bij het masteren wordt compressie en limiting toegepast, hetgeen de dynamiek kleiner maakt. Het is dus handig om met wat 'extra' dynamiek te starten en dat betekent: meer bits! Een tweede reden is dat de resolutie van een CD tegenwoordig in belangrijke wordt bepaald door de toepaste dithering i.p.v. uitsluitend door de eigenlijke rekenresolutie. Een 16-bits master van een 24-bits bestand klinkt daardoor weliswaar niet zo goed als 24-bit, maar wel aanmerkelijk beter dan 16 bit!

Er zijn ook 'floating point' bitdiepten, bijvoorbeeld '32-bits floating point'. In principe is meer bits altijd beter, dus prima. In praktijk zal een goed 24-bits bestand een uitstekend uitgangspunt zijn voor een CD-master en kan kleiner worden weggeschreven dan 32-bit. (mits correct gedithered!)

LET OP: werk je met een PC of Mac als werkstation dan zal dit werkstation vaak in 32-bits floating point werken. Let er op dat de juiste dithering nodig is om een 16- of 24-bits bestand op te slaan zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Dit is te checken met een zogenaamde 'bitmeter'.

 

U bevindt zich hier:  >> technotalk  >> resolutie